DEVAM: 3- AY HALİ
KADININ KOCASININ BAŞINI YIKAMASININ VE TARAMASININ CAİZ OLDUĞU, ARTlĞININ
TEMİZ OLDUĞU, KUCAĞINA YASLANARAK KUR'AN OKUNABİLECEĞİ BABI
16 - (302) وحدثني
زهير بن حرب.
حدثنا عبدالرحمن
بن مهدي.
حدثنا حماد بن
سلمة. حدثنا
ثابت عن أنس؛
أن
اليهود
كانوا، إذا
حاضت المرأة
فيهم، لم يؤاكلوها
ولم يجامعوهن
في البيوت.
فسأل أصحاب النبي
صلى الله عليه
وسلم النبي
صلى الله عليه
وسلم. فأنزل
الله
تعالى:{ويسألونك
عن المحيض قل
هو أذى
فاعتزلوا
النساء في
المحيض إلى
آخر الآية}
[2/البقرة/
الآية 222] فقال رسول
الله صلى الله
عليه وسلم
"اصنعوا كل
شيء إلا
النكاح" فبلغ
ذلك اليهود
فقالوا: ما
يريد هذا
الرجل أن يدع
من أمرنا شيئا
إلا خالفنا فيه.
فجاء أسيد بن
حضير وعباد بن
بشر فقالا: يا
رسول الله! إن
اليهود تقول:
كذا وكذا. فلا
[أفلا؟؟]
نجامعهن؟
فتغير وجه
رسول الله صلى الله
عليه وسلم حتى
ظننا أن قد
وجد عليهما.
فخرجا
فاستقبلهما
هدية من لبن
إلى النبي صلى
الله عليه
وسلم. فأرسل
في آثارهما.
فسقاهما. فعرفا
أن لم يجد
عليهما.
[:-692-:] Bana Züheyr b. Harb rivayet etti. (Dediki): Bize
Abdurrahman b. Mehdi rivayet etti. (Dediki): Bize Hammad b. Seleme rivayet etti
(Dediki): Bize Sabit, Enes'den naklen rivayet
ettiki:
Yahudiler aralarından
bir kadın ay hali oldu mu onunla birlikte yemek yemez, evlerde onlarla birlikte
bir arada bulunmazlardı. Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in ashabı bunun
üzerine Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e soru sordular, yüce Allah da:
"Sana ay hali hakkında sorarlar. Deki: O bir ezadır, onun için ay halinde
iken kadınlardan ayrı durun. " (Bakara, 222) ayetini sonuna kadar indirdi.
Bunun üzerine Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem):
"Cima dışında her
şeyi yapabilirsiniz" buyurdu. Onun böyle dediği Yahudilere ulaşınca: Bu
adam bize muhalefet etmediği hiçbir işimizi bırakmak istemiyor, dediler.
Bu sefer Useyd b. Hudayr
ve Abbad b. Bişr gelip: Ey Allah'ın Resulü Yahudiler böyle böyle diyorlar. Biz
onlarla cima etmeyelim mi, dediler. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in
yüzü değişiverdi. Hatta bizler bu sözlerinden dolayı içinden onlara kızdığını
dahi zannettik. Onlar çıkıp gittiklerinde Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e
hediye olarak bir miktar süt (getiren birileri) ile karşılaştılar. Allah Resulü
onların arkasından birisini gönderdi (onlar geldikten sonra) kendilerine (o
sütten) içirince kendilerine kızmamış olduğunu anladılar.
Diğer tahric: Ebu
Davud, 258, 2165; Tirmizi, 2977, 2978; Nesai, 287, 367; İbn Mace, 644 -buna
yakın
NEVEVİ ŞERHİ: "Kadınlarla evlerde bir arada bulunmazlardı." Aynı
evde onlarla birlikte oturup kalkmaz, durmazlardı.
"Sana
ay hali hakkında soru sorar/ar ... " Ayette ilk olarak geçen "elmahid
(ay hali)"den maksat kandır. İkincisinden ne kastedildiği hususunda ise
görüş ayrılığı vardır. Bizim mezhebimize göre o da ay hali yani kanın
kendisidir. (3/211) Bazı ilim adamları ise ondan kasıt feredir. Diğer başkaları
da maksat ay hali süresi ve zamanıdır demişlerdir. Allah en iyi bilendir.
DAVUDOĞLU AÇIKLAMA: Hadistende
anlaşılıyorki ashab-ı kiramın hayzlı kadın hakkındaki sualleri bu babtaki ayet nazil
olmazdan evveldir. Onlar bunu; bizden önceki şeriatlar bizim içinde şeriattır»
zannederek sormuşlardı.
Nevevî
diyorki hadiste zikredilen ayetteki birinci mahîzdan murad kandır. İkinci mahîz
ihtilaflıdır. Bizim mezhebimize göre hayzdır. Bazı Ulema bundan muradın fere
olduğunu diğer bazılarıda hayz zamanı olduğunu söylemişlerdir.
Üseyd
ile Abbad (R.A.)'nin; «Hayızlı kadınlarla düşüp kalkmayalım mı?» şeklindeki
suallerinden neyi kasdettikleri Ulema arasında ihtilaflıdır. Bazıları: Bundan
maksad; kadınlarla bir arada yaşamak, beraber yiyip içmektir.
Übbî'ye
göre bu suali eski şeriatleri kendileri içinde şeriat zannettikleri için
sormuşlardır. İhtimal bu zevat Hayzlı kadınları ile cinsi münasebetde bulunmak
istemiş ve bu suretle yahudilere muhalefet kasdetmişler; Fakat dilekleri
şeriata aykırı olduğu için Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in canı
sıkılmıştı diyenler vardır.
Resulullah
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem) in Useyd ile Abbad (R.A.)'nın arkalarından
kendilerine süt göndermesi hatırlarını hoş etmek ve gönüllerini almak içindir.
Yani yüzündeki değişikliği görerek canının sıkıldığını anlayınca üzülmüşlerdir
diye göndermiştir. Bu Fahr-i Kainat (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'efendimizin
son derece müşvik ve merhametli olduğuna delildir.